Nuffnang

Saturday, September 4, 2010

Bab 2 Head Supervisor aka Roni aka Bangla

Selepas aku berhenti kat sbs industries sdn bhd,1 minggu selepas tu aku dapat bekerja kat kinheng furniture sebuah kilang perabot untuk middel east sebagai cnc programmer,sampai aku kat sana,aku di bawa oleh production manager bernama Awie,berbangsa cina lahir di kelantan,fasih cakap kelantan,mula2 masa aku interview dulu aku ingat melayu sebab gaya cakap macam melayu kelantan dan lagi pun nama die awie,kemudian aku diperkenalkan dengan 1orang head supervisor seorang bangla bernama ronie dan 3 orang supervisor cina department glue,sample,maintainance dan 1 indon suharto cnc,terkejut aku tgk bangla jadi head dan die mengawal seluruh production,maksudnya aku pun sama macam supervisor cina tu kene dengar arahan daripada bangla nie,lepas selesai sesi perkenalan aku kemudian di bawak ke department cnc,aku diperkenalkan dengan mengikut jenis cnc,kesemuanya ada 3 cnc,2 biesse baru dan lama,1 rover dan setiap cnc ada 2 pekerja,duty keje aku bagi program daripada autocad file tukar ke cnc punya main program dan aku diberi ofis yang dah sedia ada ber aircond,

nampak gayanye aku kene ngam ngan head supervisor roni baru mudah segala urusan aku bekerja,biler dah lama aku bekerja kat sini aku dah serasi ngan semua orang kat kilang nie,satu hari ,roni nie tanye aku,lepas abis kerja aku ade hal ke,aku kata xde dan kenape?,jom pergi ke puchong,.kata nye nak berjumpa kawan lama,aku pun ok je sampai kat sana kami terus pergi ke sebuah restoran mamak berdekatan tesco.aku ingat india yang datang naik kete kembara,aku pun dtg naik kancil je,rupanya tauke perabot berketurunan bangla,diorang berborak dalam bahasa ibunda diorang,aku pun x paham..aku mengiyakan je,pas abis borak kami g kekedai perabot tauke bangla tu kat furniture mall,puchong"meranti furniture".terkejut aku tgk tauke bangla nie 10 tahun bisnesa kat sini dan ada showroom sebesar 10,000ft, sewa bulanan aku rasa dalam 15k-20k,semua pekerja bangla,kepala aku pun pikir macamana ada duit sebegitu banyak,datang negara orang cari kerja tapi bangla bukak bisnes besar,berkobar terus jiwa aku utk berusaha keras nak mcm diorang nie,ada bisnes sendiri.roni bermesyuarat dengan tauke bangla,aku nak join pun buat ape xpaham bahasa dorang,aku pusing le dalam showroom bangla nie ada 2 tingkat semua dipenuhi perabot local.pas aku abis pusing roni pun datang ajak aku balik,mesyuarat dah tamat,die kata tauke nie nak buat sample bedroom set color putih,aku pun tanye kau nak buat katne..die kate "adalah",aku pun malas nak tanya sebab die berkias lagipun kepala aku pusing mcm2.

2 hari kemudian harinya,pas abis keje roni nak tumpang kete aku, suh hantar die balik,rupanya nak tunjuk tempat die buat sample bedroom set,x jauh dr tmpt kami keje dalam 5 minit perjalanan,suasana tempatnya mcm kilang lama bebadan kayu berzin atap,kilang dah nazak,kalau terbakar 2 minit hilang sekelip mata,dalam kilang ada bengkel perabot, masuk je dalam tu aku nampak 2 orang bangla dan 1 indon tgh buat sample perabot die,roni terus bagi arahan apa yg perlu diorang buat,nampaknye die tauke kepada pekerja tu.mesin yg ada 1 table saw,1 router,2 nail gun,2air screw gun,x heran lah aku sebab aku tgk roni pandai berkomunikasi ngan manager n boss gaji die pun lebat drpd aku,sebab aku n supervisor cina yang lain duk bawah roni dan satu2 nye bangla pakai kete tiara g keje,bangla yang lain jalan kaki atau segelintir naik moto.

belum reda dengan terkejut aku,sekali lagi roni ajak aku g nz l,taman melawati,nak jumpe adik tauke bangla puchong,sampai aku kat sana kami parking kat restoran berkembar kfc n pizza,x sampai 30minit datang 2 oarang banlgla,1 adik tauke perabot dan 1 pembantu,dah jumpe kaum.apa lag bahasa ibunda gak diorang pakai,walaupun aku tau aku x paham,tapi sifat ingin tahu aku sgt tinggi nak tau mcmana diorag boleh buat bisnes nie.aku ingat bangla nie keje ngan cina,yelah gaji di bayar murah.diorang beborak sambil makan kfc termasuk ngn aku sekali,abis makan dioarang ajak aku g kedai perabot kat sebelah kfc n pizza ,furniture mall,taman melawati berdepan nz,masuk je aku kat dalam furniture mall tu majoriti semua pekerja bangla dan melayu jadi sales dan cina tauke,naik je tingkat atas showroom perabot, besar dalam 6,000f,rupanya adik tauke perabot bangla nie pun tauke gak.aku tgk sales semua bangla,tapi ada satu je lelaki melayu,bro nie tanye aku nak beli perabot ke?aku kate x,ikut bangla nie datang jumpe tauke showroom nie,aku pun borak la tanye bro nie rupanya abg ipar kepada tauke bangla nie,tauke bangla nie kahwin ngan adik die,macamnie pun ada,bro tu keje sebagai hantar barang je sebab bangla sales xde lesen lori,kebetulan die je ade lesen,tapi die kate keje aku senang ade brg hantar emergency dan lepak mcm bos,kebanyakan nye brg hantar oleh sub ngan lori penghantar lain,aku pun korek le rahsia bangla nie mana dtg duit berbanyak nie,rupanya bangla nie dalam golongan yang senang kat bangla,mcm foreigner bisnes kat australia,usa n europe,kini terjadi kat malaysia.
Di sini bermulanya pencetus usahawan dalam diri aku

No comments:

Post a Comment