Nuffnang

Sunday, September 5, 2010

Khazali Perabot-Encik Khazali

Khazali usahawan perabot

Khazali usahawan perabotOleh SHAH NIZAM OMAR
shahnizam.omar@kosmo.com.my

KHAZALI YAHYA

DIA pernah berhenti sekolah beberapa kali akibat kesusahan yangdialami keluarga. Pengalamannya membanting tulang empat kerat demimengusahakan sawah padi milik ibu bapanya ketika rakan sebaya yang lainbersekolah tidak pernah disesali.
Memandangkan dirinya tidak berpelajaran tinggi dan hanya tamattingkatan tiga di Sekolah Menengah Agama Sungai Limau, Yan, Kedah, padasuatu hari seorang kenalan bapanya dari Alor Setar datang ke rumahuntuk membawanya bekerja.
Riak gembira terpancar pada wajah Khazali Yahya kerana dia tahukedatangan kenalan bapanya itu, Pak Omar umpama pembuka rezeki buatdirinya. Azamnya hanya satu iaitu mahu mengubah nasib diri dan keluarga.
Khazali kemudian gigih mempelajari selok-belok pembuatan perabotbersama Pak Omar selama dua tahun sebelum berubah angin bekerja disebuah kilang di Guar Cempedak selama 10 tahun. Semua itu akhirnyamenjadi titik tolak kepadanya untuk membuka sebuah bengkel perabotsendiri dengan nama Khazali Perabot.
Dengan modal permulaan sebanyak RM6,000, pemilik Khazali Perabot,Khazali, 58, boleh berbangga dengan pencapaiannya sekarang setelahmenghambakan diri dalam industri perabot selama 23 tahun. Pendapatannyakini mencecah RM1 juta setahun.
Bagaimanapun, Khazali mengakui untuk membina nama dalam industriperabot dan perkayuan bukanlah mudah. Dia mengusahakan perniagaansecara kecil-kecilan bersama isteri tanpa sebarang bantuan.
"Ketika itu, dengan berbekalkan mesin pemotong kayu, saya danisteri, Rosnah Abdul Razak, 54, bekerja siang dan malam demi meneruskankehidupan untuk membesarkan lima orang anak.
"Tempahan yang diterima juga amat terhad kerana masih belummempunyai pelanggan dari luar dan hanya mengharapkan penduduk kampung,"katanya.
Berkat kerja keras Khazali, akhirnya pada tahun 1991, namanya muladikenali terutama dalam kalangan penduduk negeri-negeri di utaraSemenanjung Malaysia seperti Perak, Pulau Pinang dan Perlis.

SET perabot dapur dan almari yang dihasilkan syarikat Khazali Perabot di Sungai Limau, Yan, Kedah.

Bantuan agensi kerajaan
Namun begitu, kejayaannya dalam bidang tersebut turut disumbang oleh tunjuk ajar dan bantuan agensi-agensi kerajaan berkaitan.
"Saya pernah mengikuti kursus-kursus anjuran Majlis Amanah Rakyat(Mara) dan Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) di bawahKementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi. Ia banyak memberikhidmat nasihat, selain membuat promosi di ekspo-ekspo besar dalamnegara dan pemberian bantuan kewangan.
"Saya rasa sangat bersyukur dan berterima kasih di atas sokonganyang diberikan oleh MTIB. Tanpa pertolongan mereka, saya tidak mampuuntuk sampai ke peringkat yang lebih tinggi," katanya.
Khazali kini menggaji 20 orang pekerja dan beroperasi di KampungKabu 10, Sungai Limau Dalam, Yan. Dia berhasrat untuk menjadikankesemua pekerjanya sebagai usahawan sama sepertinya.
"Sampai bila nak bekerja makan gaji? Saya rasa semua pekerja diKhazali Perabot mampu pergi jauh. Malah ada antaranya telah pun berjayamembuka bengkel perabot sendiri," jelasnya.
Menyentuh kelebihan yang ada pada Khazali Perabot, katanya, kesemuaperabot di situ dibuat mengikut kreativiti sendiri dan paling pentingia mengikut peredaran zaman.
Jelas Khazali lagi, syarikat yang diusahakannya itu membuat perabot berdasarkan tempahan pelanggan.
Biasanya, pelanggan-pelanggan yang ingin membuat tempahan akandatang sendiri ke ruang pameran sebelum perbincangan mengenai harga dansebagainya dibuat bersama-sama.
Khazali juga akan menghantar kakitangan untuk mengukurbahagian-bahagian rumah seperti yang telah dibincangkan. Setelah siap,syarikat akan menghantar serta memasangnya.
Antara jenis perabot yang dihasilkan ialah almari baju, kabinet dapur, almari perhiasan dan rak-rak serbaguna.
Orang ramai yang ingin membuat tempahan bolehlah menghubungi Khazali di talian 012-4310685 atau faks ke 04-4255639.
Jelajah industri kayu
Dalam perkembangan lain, MTIB telah menganjurkan lawatan pertamakali ke Kedah dengan membawa 32 orang yang terdiri daripada kakitanganMTIB, pihak bank dan pengamal media. Ia bertujuan memperkenalkanindustri perkayuan negara yang boleh diketengahkan ke peringkat yanglebih tinggi.
Pengarah Perancangan Strategik dan Hal Ehwal Korporat MTIB, NoorLaila Mohamed Halip berkata, lawatan itu diadakan untuk menyampaikanmaklumat terkini tentang kemajuan dan prestasi kepelbagaian produkkayu.

DUA pekerja kilang Khazali sedang menyiapkan perabot yang ditempah khas oleh pelanggan.

"Kali ini MTIB memilih Kedah kerana ia mempunyai ramai usahawandalam bidang perkayuan," katanya ketika ditemui pada Lawatan MengenalIndustri Perkayuan dan Mini Treasure Hunt MTIB bersama wakil media daninstitusi kewangan.
Noor Laila turut menyatakan pihaknya menyumbang sebanyak RM40,000kepada Khazali Perabot dalam bentuk geran yang diberikan di bawah PakejRangsangan Ekonomi Kedua.
"Biasanya ada dua jenis bantuan yang akan diberikan iaitu dalambentuk bahan mentah dan mesin. Bagaimanapun, apa juga jenis bantuanyang diberikan dalam bentuk wang, ia tidak dinamakan atas nama pemiliksyarikat, tetapi akan diberikan kepada pembekal bahan-bahan yang dibelioleh syarikat itu," katanya.
Dalam lawatan selama tiga hari bermula 27 hingga 30 Oktober lalu,peserta berpeluang melawat beberapa kilang kayu serta perabot di serataKedah termasuklah Malaysia Wood Industri Sdn. Bhd. (Sungai Petani),Khazali Perabot (Yan) dan NHL Indah Enterprise di Kodiang.
kosmo

No comments:

Post a Comment